Auton korjaaminen tietokoneistumisen aikakaudella: Vieläkö se on mahdollista?

Autojen toimiessa vuosi vuodelta enemmän ja enemmän tietokoneiden ja elektronisten järjestelmien kautta, moni on päättänyt jättää korjaustyöt aina autokorjaamoiden tehtäväksi. Moni ei esimerkiksi uskalla lähteä korjaamaan konepellin alla mitään, ettei vaan samalla tule rikkoneeksi autoaan enemmänkin. Vaikka tässä ajattelumallissa onkin perää, autoilijat voivat korjata ja vaihtaa varaosia yhä edelleenkin ja myös uusiin automalleihin.

Mitä voi vielä korjata itse?

Autojen toimiessa entistä enemmän elektronisesti ja tietokoneiden käskyjen myötä, on itsekorjaamisen päälle muodostunut monia kysymysmerkkejä. Monet auton osat ja järjestelmät vaativat erikoistyökaluja ja -ohjelmistoja diagnosointiin ja korjaamiseen. Autojen viat esimerkiksi saadaan nykyisin paikannettua parhaiten elektronisesti diagnostiikkaskannauksella.

Edelleenkin kuitenkin yksinkertaiset korjaukset ovat kotikorjaajille mahdollisia, myös moderneissa sähköautoissa. Esimerkiksi öljynvaihto, jarrupalojen vaihto, sytytystulppien vaihto ja suodattimien vaihtaminen ovat edelleen suhteellisen yksinkertaisia toimenpiteitä, jotka voi suorittaa itse. Näiden huoltotöiden tekemiseen ei tarvitse normaalisti erikoistyökaluja, saati suurempaa ymmärrystä auton elektroniikasta. On kuitenkin tärkeää noudattaa valmistajan ohjeita ja turvallisuusohjeita, jotta havereilta voidaan välttyä.

Harvinaisetkin auton varaosat saa nykyisin tilattua kätevästi myös netistä. Esimerkiksi Trodo.fi-verkkokaupan valikoimasta löytyy auton varaosat erilaisiin huolto- ja korjaustöihin. Trodon sivusto toimii niin, että asiakkaan tulee kirjoittaa vain oman auton rekisterinumero, jonka jälkeen se osaa automaattisesti ehdottaa autoon sopivat varaosat. Näin asiakas tietää saavansa omaan autoonsa varmasti käyvät osat.

Diagnostiikka paljastaa hetkessä viat

Auton vikojen paikantaminen onnistuu moderneissa ajopeleissä hetkessä. Tietokoneen avulla tehtävä diagnostiikkaskannaus paljastaa hetkessä sellaisetkin viat, jotka eivät ole vielä näkyvästi oireilleet. Diagnostiikkaskanneri kytketään auton OBD-II-porttiin, ja se lukee tietokoneen tallentamia vikakoodeja. Mikä parasta, tämä skannaus ei vie kuin hetken ja sillä voidaan paikantaa lähes millaiset ongelmat tahansa. Skannaus voi paikantaa ongelmat esimerkiksi jarruissa, moottorissa sekä vaihteistossa.

Skannausmahdollisuus onkin tarpeen, sillä moderneissa autoissa on paljon elektroniikkaa, jolloin vikojen paikantaminen voi olla manuaalisesti tehtynä kovin vaikeaa. Skannauksen avulla voidaan säästää paljon ajassa ja lisäksi sen avulla korjausten pitäisi olla myös luotettavampia, kun vian paikantaminen ei ole ainoastaan autokorjaajan kokemuksesta ja näkemyksestä kiinni. Skannaustöiden lisäksi on monta muutakin tilannetta, jolloin auto on parasta viedä korjaamolle suoraan.

Elektronisten osien korjaaminen

Tietokoneet ja elektroniset järjestelmät hallitsevat siis modernien autojen teknologiaa entistä enemmän. Näiden osien korjaaminen itse vaatii todellista kiinnostusta asiaan. Netistäkin löytyy jo jonkin verran ohjeita, mutta korjaustyöt tulisi aina tehdä turvallisesti ja suurempia vahinkoja välttäen. Ennen kuin siis ryhtyy korjaamaan modernien autojen elektronisia osia, kuten esimerkiksi moottoria, vaihteistoa, ilmastointia tai viihdejärjestelmää, on hyvä olla perillä, mitä tässä osassa tarkalleen ottaen on korjattava.

Netissä esimerkiksi Trodo.fi myy auton varaosat myös moderneihin autoihin ja usein osan täydellisen korjaamisen sijaan järkevämpää voikin olla vaihtaa tilalle varaosa. Myös erikoistarjouskampanjat, kuten Black Friday, voivat tarjota mahdollisuuden hankkia auton varaosat huomattavan edullisesti. Auton korjausoppaat ja -videot voivat olla suureksi avuksi, mutta on niin ikään tärkeää tunnistaa omat rajat ja tarvittaessa kääntyä ammattilaisen puoleen. Näin voi varmistaa auton toimivuuden, turvallisuuden, laillisuuden ja jälleenmyyntiarvon.