Paikallisuutiset
Sähköisen liikenteen lisäämiseen tähtäävä SÄLLI-hanke starttaa - Sähköautoilun tapahtuma jalkautuu Ylivieskan autolaaksoon
Pohjois-Pohjanmaalla on alkamassa sähköisen liikenteen lisäämiseen tähtäävä SÄLLI-hanke. SÄLLI-hankkeessa keskitytään raskaan liikenteen sähköistymisen tutkimiseen.
Raskaiden hyötyajoneuvojen käyttöprofiilit ovat vaihtelevat ja ajoneuvojen energiankulutus on merkittävästi suurempi kuin henkilöautoilla.
– Koska tekeminen on Pohjois-Pohjanmaalla luontevampaa kuin puhuminen, päätimme puhumisen ja arvailujen sijasta kokeilla sähkökäyttöisten hyötyajoneuvojen soveltuvuutta ja toimivuutta alueella, perustelee hankkeen tiedotteessa Tero Kaarlela Centrialta.
Oulun yliopisto, Koulutuskuntayhtymä JEDU sekä Centria-ammattikorkeakoulu valmistelivat hankekokonaisuuden sähköisen hyötyliikenteen edistämiseksi Pohjois-Pohjanmaan alueella. Euroopan aluekehitysrahaston rahoittamaan kokonaisuuteen kuuluu kaksi hanketta; investointi- ja kehityshanke.
Niiden tavoitteena on rakentaa JEDUlle sähköisen hyötyliikenteen koulutusinfra, sekä tuottaa alueen logistiikka-alan yrityksille tietoa sähköisten hyötyajoneuvojen soveltuvuudesta Pohjois-Pohjanmaan alueelle. Investointihankkeen rahoituksella JEDU:lle hankitaan sähkökäyttöinen pakettiauto, raskas 40 tonnin painoluokan kuorma-auto, sekä niihin liittyvät latausasemat ja korjaamolaitteet. Kuorma-autoon hankitaan myös perävaunuyhdistelmä yhdistelmäkorttikoulutuksia varten.
Ajoneuvoja koeajetaan vaihtelevissa olosuhteissa ja reitit kulkevat Kuusamosta Haapajärvelle saakka. Hanke luo Pohjois-Pohjanmaalle eri koulutusasteiden ja yritysten muodostaman yhteistyöverkoston, joka tuottaa alueelle uutta käytännön tietoa ja osaamista sähkökäyttöisistä ajoneuvoista hyötyliikenteessä.
JEDUlla on logistiikan, ajoneuvotekniikan ja sähkötekniikan koulutusohjelmat, näiden koulutusten joukkoon nyt rakennettava sähkökäyttöisen liikenteen koulutusinfra sopii luontevasti. Alueen yrityksillä on jatkossa saatavilla ammattitaitoista henkilökuntaa, joilla on tietotaito sähkökäyttöisten hyötyajoneuvojen kuljettamiseen, huoltamiseen ja korjaamiseen.
Centria on mukana hankkeessa tuottamassa dataa ajoneuvojen energia- ja kustannustehokkuudesta.
– Hankkeen aikana saamme muodostettua käytännön tietoa siitä, millä reiteillä sähkökäyttöisten hyötyajoneuvojen käyttäminen on kustannustehokasta ja millä reiteillä kannattaa valita polttomoottorikäyttöinen ajoneuvo, Tero Kaarlela kertoo.
Hankkeessa on mukana useita eri alojen yrityksiä, jotka tekevät yhteistyötä myös tapahtumien järjestämisessä.
Hankkeen ensimmäinen tapahtuma järjestetään 14. huhtikuuta Ylivieskassa Aution Auton ja Vieskan Sähköpalvelun tiloissa ja pihapiireissä. Tapahtumaan kokoontuu lukuisia alan asiantuntijoita jakamaan tietoaan ja osaamistaan sähköisestä liikenteestä kiinnostuneille.