torstai 9.4.2020 | 16:34
Sää nyt
°
m/s
  ° m/s
Sääsivulle »
Teema

Koteja sisustetaan ajattomasti, trendit näkyvät pienissä yksityiskohdissa – Ekologisuus ohjaa yhä useammin sisustusvalintoja

Eetu Kupulisoja
To 22.8.2019 klo 08:00

Olet lukenut 1/5 ilmaista artikkelia.

Sisustuksessa suositaan nyt vaaleaa. Nivalan Laatukalusteen yrittäjät Minna ja Hannu-Pekka Havisto kertovat, että vaalea puu, kuten tammi ja saarni, on yleinen näky niin lattiassa, seinissä kuin katossakin.

– Sisustuksessa suositaan usein ajattomia ratkaisuja, eikä niinkään mennä trendien mukana. Trendit voivat sitten näkyä pienissä yksityiskohdissa, kuten tyynyissä. Myös valaisimet ovat isossa roolissa, ja niihin halutaan panostaa, että kattolampun lisäksi on esimerkiksi jalka- tai pöytälamppuja, Minna Havisto kertoo.

Hannu-Pekka Havisto on pannut merkille, että asiakkaat arvostavat kotimaista sekä skandinaavista, etenkin tanskalaista designia.

Huonekaluissa valinta kohdistuu usein keveisiin, ilmaviin ja muunneltaviin tuotteisiin, joita voi helposti siirrellä paikasta toiseen. Asuntojen keskikoot ovat pienenemään päin, minkä vuoksi myös kalusteet pienenevät.

Vanhan ajan piirongit ja korkeat puiset kaapit ovat siis mennyttä aikaa?

– On ihanaa, kun sellaisia on mausteena myös nykypäivän kodeissa! Ei kaiken tarvitse aina olla uusinta uutta. Kodistaan voi aina tehdä oman näköisen. Tärkeintä on, että kaikki perheenjäsenet viihtyvät siellä, Minna Havisto linjaa.

Kalusteissa, kuten monessa muussakin asiassa yhteiskunnassa, korostuu ekologisuus. Kalustevalinnoissa painotetaan usein kestävyyttä ja kestävää kehitystä.

– Ihmiset haluavat koko ajan enemmän ja enemmän tietää, mistä tuotteet on valmistettu ja missä ne on tehty. Se tulee korostumaan tulevaisuudessa entisestään, Hannu-Pekka Havisto uskoo.

Ympäristötietoisuuden lisääntymisestä huolimatta kauppansa tekevät myös esimerkiksi ruotsalaisjätti Ikean edulliset huonekalut, joita on usein arvosteltu lyhytikäisiksi ja hankalasti koottaviksi. Havisto ei kuitenkaan lähde moralisoimaan ”halpakauppoja”.

– Kyllä Ikeakin palvelee monia. Se herätti aikoinaan ihmisten kiinnostuksen sisustamiseen. Osina toimittaminen pienentää rahdin hiilijalanjälkeä, jota käyttöikä toki sitten rokottaa. Asioilla on monta puolta, yrittäjä tuumii.

Yli puolet myynnistä tulee verkkokaupasta

Viitisen vuotta sitten Laatukaluste päätti panostaa tosissaan verkkokauppaan. Hannu-Pekka Haviston mukaan kyseessä ei ole helppo laji, mutta mikäli huonekalukaupalla aikoi näillä lakeuksilla menestyä, on verkkokauppa välttämättömyys.

– Ilman verkkokauppaa olisimme tässä luultavasti Minnan kanssa kaksin. Nyt meitä on neljä, joista kaksi keskittyy vain verkkokaupan pyörittämiseen, ja lisääkin tarvittaisiin, Havisto havainnollistaa.

Havistot ja verkkokauppavastaavat Pia Linnakangas ja Samu Peltola laskevat, että liikevaihdosta tällä hetkellä yli puolet tulee verkkokaupasta. Mutta jos on verkkokauppa elinehto, sitä on myös kivijalkakauppa.

– Jokainen asiakas, joka tulee ovesta sisään, on meille tärkeä. Monesti asiakkaat käyvät ennen ostopäätöstä täällä katsomassa ja hypistelemässä tuotteita, yrittäjäpariskunta tietää.

Verkkokaupan kasvu on aiheuttanut myös positiivisia ongelmia: varastotilat alkavat käydä ahtaaksi, vaikka niitä on vuokrattu lisää.

– Verkkokaupasta on ovesta tulijoille sekin etu, että varastot ovat isot ja malleja löytyy paljon.

Nettikaupan myötä Laatukalusteen asiakaspohja on laajentunut - toistaiseksi - koko Suomen kokoiseksi.

– Englanninkielisiä sivuja meillä ei vielä ole, Havisto vihjaa kansainvälistymisen suuntaan.

#