maanantai 23.9.2019 | 05:29
Sää nyt
°
m/s
  ° m/s
Sääsivulle »
Uutiset

Keskiviikon Kalajokilaakso muuttuu tabloidiksi ensi vuonna – Myös lehden sisältöjä aiotaan uudistaa

Arja Kangas Nivala-lehti
Ti 10.9.2019 klo 14:00 [päivitetty ti 15:28]

Kalajokilaakso-lehden keskiviikon suurjakelulehti muuttuu tabloid-kokoon ensi vuoden alussa 15. tammikuuta lähtien. Kalajokilaakso-lehden päätoimittaja Seppo Kankaan mukaan muutos broadsheet-koosta tabloidiin mukailee alan yleistä kehitystä.

– Päätöksen taustalla on se, että ylivoimaisesti suurinta osaa lehdistä julkaistaan jo tabloidina, ja toimialalla pienempi sivukoko määrittää mainonnan muotoa ja hinnoittelua. Mainontaa suunnitellaan nykyään pääsääntöisesti tabloid-kokoiseen lehteen, Kangas perustelee.

Tammikuun 15. päivään saakka Kalajokilaaksoa tehdään kahden lehtikoon mallilla, sillä maanantain ja perjantain lehdet ovat jo tabloid-koossa. Yhteen lehtikokoon muuttuminen helpottaa työmäärää.

– Kahden eri kokoisen lehden tekeminen on tuonut meille ylimääräistä työtä ja esimerkiksi kahden eri palstakoon kanssa eläminen on tuonut lisäkustannuksia.

Keskiviikon lehti säilyttää asemansa selkeästi kaupallisempana tuotteena kuin tilattava lehti.

Kalajokilaakson myyntipäällikkö Armi Vähä-Pudaksen mukaan muutosta on myynnin puolella jo toivottu ja odotettukin.

– Suomessa ilmestyy enää harvoja broadsheet-kokoisia lehtiä. Tämä on tuonut haasteita erityisesti valtakunnallisien ketjujen mainontaan, sillä osa ketjuista teettää mainoksensa vain tabloid-kokoihin.

Toisaalta muutos tuo helpotusta myös talon sisällä.

– Alueellamme on yrityksiä, jotka markkinoivat useammassa konsernimme lehdessä ja jatkossa samat ilmoituskoot käyvät myös Kalajokilaakson suurjakeluun, mikä helpottaa työtä ilmoitusvalmistuksessa. Uudessa sivukoossa erityisesti pienemmillä ilmoituksilla on myös parempi huomioarvo, Vähä-Pudas huomauttaa.

Keskiviikon lehti säilyy edelleen ilmaisjakelulehtenä ja sen jakelualue säilyy entisellään.

Kankaan mukaan muutoksen myötä lehden sisältöjä uudistetaan. Sisältöjen määrä ei Kankaan mukaan vähene, mutta tilattavan lehden ja keskiviikon ilmaisjakelun rooleja halutaan selkiyttää.

– Keskiviikon lehti on jatkossakin alueellisempi lehti sisältöjen puolesta. Tilattavat maanantain ja perjantain numerot säilyttävät paikallislehden roolin ja paikallisuutta halutaan terävöittää vielä enemmän tilattavissa numeroissa. Kalajokilaakso säilyy siis jatkossakin Ylivieskan ainoana tilattavana paikallislehtenä, Kangas linjaa.

Uudistuksen vanavedessä satsataan edelleen voimakkaasti myös Kalajokilaakson verkkojulkaisemiseen ja -sisältöihin.

Aikataulullisesti muutos tehdään nopeasti, sillä tammikuun puoliväliin on aikaa noin kolme kuukautta.

– Aikataulu on kireä, mutta meillä on jo kokemusta tabloid-lehden tekemisestä, joten sen puolesta emme ole uuden edessä, vaikka uudistusta tehdäänkin.

Broadsheet-koko alkaa olla sanomalehtialalla historiaa. Tällä hetkellä Suomessa broadsheet-koossa julkaistaan vielä Maaseudun Tulevaisuutta ja Turun Sanomia.

Kalajokilaakso-lehti on osa KPK Yhtiöitä.

Juttua muokattu klo 15:17: Täsmennetty tiedolla, että keskiviikon lehti säilyy edelleen ilmaisjakelulehtenä ja sen jakelualue säilyy entisellään.

#