keskiviikko 3.6.2020 | 21:21
Sää nyt
°
m/s
  ° m/s
Sääsivulle »
Päivyri

Monipuolinen Nia on paljon muutakin kuin tanssia – Hanna-Kaisa Salo alkoi ohjata Niaa itse, kun ei päässyt sitä tällä alueella harrastamaan

Eetu Kupulisoja
Ke 6.11.2019 klo 18:10 | päivitetty to 12:38

Olet lukenut 1/5 ilmaista artikkelia.

Tanssin koreografioita höystettynä kamppailulajien liikkeillä ja joogan rauhalla. Vaikkapa näin voisi tiivistää Nia-tanssin, joka on hyvin monipuolinen liikuntamuoto.

– Niassa haetaan kehon kokonaisvaltaista tasapainoa. Keskellä on menevämpiä liikkeitä, jotka energisoivat kehon, mutta lopussa rauhoitutaan esimerkiksi kehollisen meditaation avulla, Nia-ohjaaja Hanna-Kaisa Salo kertoo.

Nia on paitsi monipuolinen, myös hyvin mukautuva tapa liikkua. Ohjatut Nia-tunnit koostuvat ohjaajan luomasta, lyhyistä liikesarjoista koostuvista valmiista koreografiasta eli rutiinista, jota ohjaaja mukauttaa tunnin fokuksen mukaan, mutta niihin kuuluu myös vapaita tanssiosioita, joissa osallistujat saavat liikkua kuten itse haluavat. Rutiinejakin jokainen saa tulkita omaa kehoaan kuunnellen.

– Liikkeitä otetaan eri lajeista, kuten taijista, taekwondosta ja joogasta. Niassa ollaan paljain jaloin. Liikkeet ovat nivelystävällisiä. Omaa kehoa kuunnellaan, ja esimerkiksi venytyksiä tehdään sen mukaan, mihin itse pystytään. Niassa kyllä tulee hiki, mutta sen voi ottaa kuntoiluna tai miten itse siihen haluaa suhtautua.

Tärkeä osa Niaa on musiikki. Hanna-Kaisa Salon ohjaamilla tunneilla ei kuulla monilta ryhmäliikuntatunneilta tuttuja diskohittejä, vaan hän valitsee musiikin sen mukaan, mikä hänelle kolahtaa. Musiikki on tarkoin valittua, lisensioitua Nia-musiikkia.

– Jokaisella tunnilla on oma fokus eli teema, mihin keskitytään. Sellaisia voivat olla esimerkiksi hengitys, kehon nivelet, voima ja rentoutus, tai vaikka vaikka iskut ja potkut tai vapaatanssi. Musiikki voi silti olla sama kaikissa.

Lajiin kuuluu myös oman äänen käyttäminen, joka Salon mukaan lisää Nian voimaannuttavaa vaikutusta.

– Esimerkiksi potkun aikana voi huutaa ”ei!” tai ”joo!”. Se ei ole pakollista, mutta kokeneemmat harrastajat uskaltavat ottaa äänen mukaan.

Vaikka Niassa toteutetaan lyhyitä koreografioita eli rutiineja, lähtötasovaatimuksia ei ole. Salo vakuuttaa, että rutiinit kyllä sisäistää, vaikka ei osaisikaan tanssia.

Hanna-Kaisa Salo toivoo pääsevänsä vielä jonain päivänä pitämään kursseja kotinsa yläkerrassa.
Eetu Kupulisoja

Hanna-Kaisa Salo tutustui Nia-tanssiin opiskeluaikoinaan Oulussa. Opintojen jälkeen meni kymmenen vuotta ilman Niaa, mutta kaipaus lajia kohtaan ei kadonnut.

Niaa järjestetään kuitenkin Oulun lisäksi lähinnä vain Etelä-Suomessa, joten Salo meni vuonna 2015 kansainväliseen white belt -ohjaajakoulutukseen Turussa ja alkoi ohjata lajia silloisella kotipaikkakunnallaan Ylivieskassa.

Kenelle Nia sitten sopii? Salon mukaan kaikille, sillä Moving to Heal -koulutuksessa on opastettu Nian ohjaamista myös pyörätuolissa istuville.

– Tunneillani on ollut kaikenikäisiä sekä esimerkiksi kroonisesta kivusta kärsiviä, joille toimintaterapeutti on suositellut Niaa. Miehiä olisi kuitenkin mukava saada enemmän mukaan.

– Nia on hieman erilainen liikuntamuoto, vapaampi ja leikkisämpi, ei ryppyotaista suorittamista. Itse koen tunnin jälkeen loistavani, siitä puhutaan ”Nia-glow’na” ohjaajien kesken. Tunnilla kehoa liikutetaan päästä varpaisiin, kirjaimellisesti.

Salo muutti perheineen vuosi sitten Ylivieskasta Nivalaan. Päivätyönään hän toimii luokanopettajana Haapajärvellä.

– Opettajan työssä annan itsestäni paljon. Nia on hyvä henkireikä, jossa pääsee kuulostelemaan kehoaan ja voimaantumaan musiikista. Vaikka se on minulle sivutoimi, on se itselle todella merkittävää.

Salon ”salaisena haaveena” on, että hän voisi joku päivä järjestää kursseja talonsa yläkerrassa.

Marras-joulukuussa hän järjestää Hyvinvointikeskus FlowFitillä neljän kerran Nia-kurssin.

Tämän viikon perjantaina lajiin pääsee tutustumaan maksuttoman näytetunnin kautta.

#