tiistai 18.2.2020 | 05:18
Sää nyt
°
m/s
  ° m/s
Sääsivulle »
Uutiset

Nivalan kaupunki haluaa nivalalaisten kertovan itse, minkälaisilla mielikuvilla Nivalaa pitää markkinoida – Markkinointitoimisto aloittaa kyselyn verkossa lähiviikkoina, ja kaupunkikuvan pitäisi kirkastua kesään mennessä

Risto Puolimatka Nivala-lehti
La 8.2.2020 klo 08:55

Olet lukenut 1/5 ilmaista artikkelia.

Nivalan kaupungilla pitäisi olla uusi markkinointisuunnitelma kesään mennessä. Suunnitelman tekee oululainen markkinointitoimisto Várri, jonka kaupunki valitsi seitsemän hakijan joukosta. Toimisto hakee nivalalaisten mielipiteitä avoimella verkkokyselyllä, eli kaupunkilaiset aiotaan ottaa työhön mukaan.

Minkälaisia ideoita kaupungin valitsemalla markkinointitoimistolla on uudeksi Nivala-kuvaksi?

– Meidän ei kannata lähteä vetämään hatusta mitään, vastaa markkinointitoimisto Várrin strateginen osaaja Ville Husa.

Husa ja hänen kollegansa sisältöguru Sakari Kitunen ovat tavanneet Nivalan kaupungin ydinryhmän, joka suunnittelee Nivalan kaupunkikuvan kirkastamista. Ryhmässä ovat kaupunginjohtaja Päivi Karikumpu, hyvinvointijohtaja Jukka Turunen, hyvinvointikoordinaattori Meri Vähäkangas ja liikuntakeskuksen toimitusjohtaja Pekka Niemelä.

– Tunnettavuutta ja näkyvyyttä pitää kehittää. Jos paikkakunta ei näy, sitähän ei ole olemassakaan, Karikumpu sanoo.

Karikumpu sanoo, että kyselyn tähtäin on niinkin kaukana kuin 15 vuoden päässä. Laskukaava lähtee siitä, että Nivalan syntyvyys on laskenut rajusti, ja nyt syntynyt ikäluokka on 15 vuoden päästä toisen asteen koulutuksessa.

– Ei ole itsestäänselvyys, että Pohjois-Suomessa on (15 vuoden päästä) koulutusta. Missä on koulutusta, siellä on elinkeinoelämää, Karikumpu sanoo.

Toki kyselyllä on tähtäintä lähempänäkin:

– Meillä on olemassa tässä hetkessä hyviä asioita, ja ne on saatava julkisuuteen, Karikumpu sanoo.

Karikumpu kehuu valittua yhteistyökumppania ja sanoo, että hänelle jäi erittäin hyvä kuva Várrista. Markkinointitoimisto käytti ydinryhmän tapaamisen aluksi esimerkkinä kahta kuntaa, Kittilää ja Ruotsin Årea, joista löytyy vahvaa yrittäjäkulttuuria ja yrittäjyyteen kannustava ilmapiiri: Kittilässä majoitus ja turismi ja Åressa lähes kaikkea käsityöläissuklaasta suksitehtaan kautta maailman suurimpiin ulkoilubrändeihin.

– Mikään idea ei ole liian hullu kokeiltavaksi! Omia kengänkärkiä katsomalla harvoin syntyy mitään uutta ja hienoa, Husa yllyttää.

Karikumpu pohtii, että nyt on löydettävä se tyyli ja malli, miten Nivala haluaa näyttäytyä.

Nivala on nyt Juureva kaupunki, mahdollisuuksia täynnä. Lieneekö aivan ensimmäisiä Nivalan sloganeita eli tunnuslauseita Nivala, teollistuva maatalouspitäjä. Siinä välissä on oltu Suomen Texas ja Cowpunki, enemmän tai vähemmän tosissaan. Markkinointitoimisto Várrin yksi tehtävistä on kehittää Nivalalle uusi slogan.

Uuden sloganin ja kaupunkikuvan pohdinta lähtee liikkeelle verkkokyselystä. Se tehdään ensin kaupungin ydinryhmälle ja siltä saatujen vastausten pohjalta kaikille kaupunkilaisille. Tai eihän kyselyä rajata siinä mielessä, että siihen voisivat vastata vain Nivalan asukkaat.

– Poikkeaviakin mielipiteitä otetaan vastaan, Husa lupaa.

Kyselyyn voivat ottaa osaa yhtä lailla ulkonivalalaiset ja vaikka naapurikuntalaisetkin. Husaa vähän naurattaa ajatus naapurikuntalaisten mielipiteistä. Vastaako joku heistä jotakin kieli poskessa, ei ollenkaan tosissaan? Husa uskoo, että he kyllä onnistuvat suodattamaan joukosta pilavastaukset. Mutta etenkin ulkonivalalaiset ovat yksi kyselyn selkeä kohderyhmä.

– Sehän on arvokasta tietoa, mitä saadaan pois muuttaneilta, Husa sanoo.

Kyselyllä luotaillaan Nivalan vahvuuksia. Jos tai kun kysely paljastaa kielteisiä asioita, markkinointitoimiston tehtävänä on miettiä, miten ne saadaan käännettyä myönteisiksi.

– Me ei luoda uutta brändiä Nivalalle, vaan kirkastetaan olemassa olevaa, Husa sanoo.

Husan mielestä paikallislehdellä on tässä työssä iso merkitys. Kun uusi brändi on luotu, sitä aletaan tuoda julki paikallislehdessä.

Työlle on aikaa neljä ja puoli kuukautta. Ennen tämän kuun puoliväliä luodataan ydinryhmän ajatukset ja viikko siitä on tarkoitus panna kysely julkisesti verkkoon. Husa arvioi, että vastaamiseen ei kulu enempää kuin viisi eikä missään nimessä 15:ta minuuttia.

Aikataulun mukaan valmista pitäisi olla noin kesäkuun loppuun mennessä. Tähän Husa ottaa pienen varauman, jos kysely paljastaa jotain isommin työstettävää.

Várri on oululainen markkinointitoimisto. Sen nimi on saamen kieltä ja tarkoittaa vuorta. Sen asiakkaita ovat muun muassa Kemin, Muonion ja Pellon kunnat sekä Fiskars, Suomen Palloliitto, Ukkohalla ja Euronics.

Sehän on arvokasta tietoa, mitä saadaan pois muuttaneilta.

#